Publikasjoner

Utvikle kunnskap gjennom forskning og samarbeid

Publikasjoner

 

designtenkning.jpg

Publisert: 2016/2017 (2013)
Det lille heftet om designtenkning: En introduksjon
Forfattere: Monika Hestad, Anders Grønli og Silvia Rigoni

Vi designer forskjellige ting hele tiden. Små detaljer som ideer for å arrangere selskap eller å rydde i klesskapet, og større ting som å finne ut hva du vil gjøre med livet ditt. Å være bevisst på hvem du designer for, og å vite hvordan du kan få med deg andre på dialogen, kan hjelpe deg med å nå målene dine.

Det lille heftet om designtenkning gir en innføring i en designtilnærming til utviklingsarbeid. Denne bygger på et skandinavisk designperspektiv. Heftet er fullt av eksempler og aktiviteter som presenteres i en steg-for-steg-prosess som gir deg praktisk trening i en innovativ tilnærming til utvikling. Designtenkning er et verktøy for å engasjere viktige interessegrupper på en kreativ reise med læring og utvikling.

Det lille heftet om designtenkning er til hjelp for virksomheter som arbeider systematisk for å finne metoder og løsninger som ikke er innlysende, og benyttes også av utdanningsinstitusjoner som vil lære studenter mer om designtilnærming til utvikling.

Hestad, Monika, Grønli, Anders & Rigoni, Silvia (2016). Det lille heftet om designtenkning: En introduksjon. 2. utgave. London: Brand Valley Publications. ISBN: 978-0-9574958-8-3.

Kjøp heftet hos Brand Valley

Eller,

Amazon
Akademika
Apple Books

Andreutgaven fås også kjøpt på engelsk her.


Forretningsdesign_forside.jpg

Publisert: 2019 (2013/2014)
Det lille heftet om forretningsdesign: Å komme i gang.
Forfattere: Jonas Altman og Monika Hestad

Drømmer du om å bli din egen sjef? Eller får du kanskje en lysende idé om noe du ønsker å realisere mens du sitter på toget? Hvorfor ikke gå et skritt videre?

Det lille heftet om forretningsdesign: Å komme i gang gir en leken tilnærming til å utforske potensialet til din egen forretningsidé. Heftet bygger på designmetoder og gir fremtidige gründere verktøyene man trenger for å omvandle ideer til virkelighet. Forretningsdesign starter med kundenes behov. Nøkkelaspektene ved forretningsdesign utforskes gjennom en morsom og engasjerende steg-for-steg-prosess. Prosessen beskrives med både tekst og illustrasjoner og er et verdifullt verktøy for alle potensielle gründere.

Altman, Jonas & Hestad, Monika (2019). Det Lille Heftet om Forretningsdesign. London: Brand Valley Publications. 2. utgave. ISBN: 978-1-912220-07-6.


Kjøp heftet hos Brand Valley

Eller,

Amazon
Akademia

Andreutgaven fås også kjøpt på engelsk her.


Andre publikasjoner

Publisert: 2013
Branding and Product design: an integrated perspective
Forfatter: Monika Hestad

Hvorfor virker vellykkede merkevarer mer kreative og autentiske enn mindre vellykkede? Til tross for den sterke forbindelsen mellom berømte merkevarer og produktene som selges under disse navnene, er det fortsatt manglende forståelse for forholdet mellom produktdesign og merkevarebygging. Monika Hestad bygger i denne boken en bro mellom disse fagområdene. Merkevarebygging og produktdesign tar for seg nøkkelspørsmål om forbindelsen mellom produkt og merkevare og mellom designprosesser og innovasjon. Boken tar for seg disse spørsmålene både på makro- og mikronivå og gir leseren verktøy til å forstå produktenes rolle i merkevarebygging, og hvordan man kombinerer prosessene med merkevarebygging og produktdesign. Prosessene er basert på forfatterens forskning på merkevarebygging og produktdesign, flere år med undervisning i disse fagområdene og egen erfaring fra bransjen. Kvalitative intervjuer som gir et «insider»-perspektiv på større merkevarer, realiserer abstrakte konsepter. Boken tar for seg case-studier fra både velkjente og fremtidige merkevarer og er av stor verdi for designere, markedsførere, ledere og andre yrkesgrupper som jobber tett på designere. Den vil også være til nytte for dem som underviser og studerer, spesielt hvis de er involvert i nye programmer for høyere utdanning der handelshøyskoler og designhøyskoler samarbeider for å gjenspeile samspillet mellom design og merkevarebygging.

Hestad, Monika (2013). Branding and Product Design: An integrated perspective. Farnham, Surrey / New York, New York: Routledge. ISBN: 978-1-4094-4626-2.
Forlagets hjemmeside
Paperback fra Amazon: UKCACNFRDEINITJPESUS
Amazon Kindle: UKAUBRCAFRDEINITJPMXESUS


51fgEcgbGSL._SX332_BO1,204,203,200_.jpg

Published: 2017
Additive Manufacturing - Design, Methods, and Processes

Redaktør: Steinar Killi
Forfattere: Steinar Killi, Monika Hestad, Viktor Hiort af Ornäs, William Lavatelli Kempton, Nina Bjørnstad and Andrew Morrison

Additiv produksjon har utviklet seg fra rask prototyping til den populære og produsentorienterte 3D-printingen som nylig ble lansert på markedet. Uttrykkene som beskriver denne teknologien har endret seg over tid, fra «rask prototyping» til «additiv produksjon», med hovedfokus på teknologi.

Denne boken tar for seg implementeringen, bruken og effekten av additiv produksjon og digital produksjonsteknologi. Den videreutvikler teknologiske og forretningsorienterte trender sammen med trender innen produktdesign og designstudier. Den tar for seg trender i og på tvers av ulike disipliner og omfatter et rikholdig case- og designmateriale. De ulike kapitlene dekker et bredt spekter av designfokuserte synspunkter på additiv produksjon som sjelden er noe tema ved større konferanser og i publikasjoner, da disse fortsatt stort sett dreier seg om verktøy, teknologi og teknologiske nyvinninger. Kapitlene gjenspeiler også dialoger på tvers av ulike disipliner og fagfelt som forretningsdrift og estetikk, fortellinger og teknologikritikk. Dette er en verdifull lærebok for både design-, ingeniør-, datafag-, markedsførings- og teknologistudenter, men også for dem som er nysgjerrige på og interessert i hva 3D-printing kan benyttes til i nærmeste fremtid.

Killi, Steinar W. (red.) (2017). Additive Manufacturing: Design, Methods, and Processes. Singapore: Pan Stanford Publishing.

Forlagets hjemmeside

Monika Hestad har skrevet Chapter 6: Potential of Additive-Manufactured Products in Building Brands sammen med Viktor Hiort af Ornäs.

 


kunderapporter

Hestad, Monika (red). (2016). Sakkyndig vurdering: Il Tempo Gigante, 08.09.2016. Utarbeidet for Caprino Filmcenter AS og fremlagt i Eidsivating lagmannsrett 11.10.2016 i forbindelse med saken «Caprino Filmcenter AS mot Kari og Kjell Aukrusts Stiftelse - Aukruststiftelsen og Hunderfossen Familiepark AS» (LE-2016-1011). Offentliggjort av klient 13.01.2017. Oslo: Brand Valley AS. (Dom i saken på Lovdata.)