KUNDE
Heymat

RESULTAT
– En ny merkevareplatform
– En ny merkevarestrategi

Gjennom samarbeidet med Brand Valley har vi bygget en solid merkevareplattform som tydelig kommuniserer kjernen i merkevaren Heymat.
Dette er svært verdifullt for å sikre målrettet arbeid i interne prosesser, men også i mot eksterne aktører vi samarbeider med om vår merkevare.
— Tina Østrem, Sales Manager, Heymat

 
Heymat_logo_sort_500px.jpg
 

En nord-norsk merkevare for det internasjonale markedet

Kunde

Heymat er en norsk produsent av designprodukter for gulv og ble startet i Mo i Rana i 2015. Produktene deres har en unik kombinasjon av at de er slitesterke og effektive i bruk, samtidig som de er estetiske og laget av bærekraftige materialer. Heymat har etablert seg som interiørleverandør i Norge, og selger også sine produkter ute i Europa, Amerika og Asia.

Mål

Prosjektets mål var å tydeliggjøre hva slags type merkevare Heymat skal være, og hvordan merkevaren skal bygges frem mot satsningen internasjonalt. Det var også ønskelig å styrke intern kompetanse på merkevarebygging i organisasjonen.

Kontekst

Bakgrunnen for prosjektet var et ønske om internasjonalisering. Dersom man skal lykkes internasjonalt er det behov for en spissing av hvordan merkevaren kommuniseres. Prosjektet ble også startet opp i mai 2020 som betydde at samhandlingen måtte skje 100% digitalt.

Tilnærming 

Det ble først gjennomført et forprosjekt for å lære mer om Heymat og hvordan deres merkevare ble oppfattet av et tyskspråklig publikum. Vi  samarbeidet i denne fasen med Identity Lab som er basert i Munchen og Wien. Støttespillerne fikk i oppgave å gå gjennom markedsmateriale og gi tilbakemelding på hvordan de oppfattet Heymat.

Figur 1: Digital workshop med Identity Lab og Heymat for å utforske hvordan Heymat oppleves av det tysk-språlige publikum.

Figur 1: Digital workshop med Identity Lab og Heymat for å utforske hvordan Heymat oppleves av det tysk-språlige publikum.

Tilbakemeldingene var svært positive. Noen av de samme utfordringene som hadde vært ved etablering i det norske markedet, ble også avdekket i samtalen med de tyske. Det ble tydelig at produktene til Heymat ikke skal omtales som dørmatte eller et teppe, men «en Heymat» - et nisjeprodukt som har en robusthet som tåler hardfør bruk over tid, men som samtidig har en estetisk kvalitet.

Deretter ble det gjennomført en innsiktsfase hvor vi analyserte Heymats materiell og aktuelle trender. Gjennomgangen ga grunnlag for tre potensielle merkevarepersonligheter. Disse ble utforsket sammen med London-baserte John O’Reilly fra Mediatise Limited, samt designeren hos Heymat. I denne perioden gjennomførte Heymat øvelser internt for å se hva den nye merkevarepersonligheten betyr for ansattes daglige gjøremål i organisasjonen. Merkevarepersonligheten ble også testet på Heymats utenlandske PR-byråer.

Resultat

Figur 2: Forsiden på Heymats merkevareplattform.

Figur 2: Forsiden på Heymats merkevareplattform.

Gjennom tett samarbeid med Heymat, jobbet vi inn mot sluttføringen av merkevareplattform og merkevarestrategi. Den endelige merkevareplattformen ble levert på engelsk i den valgte tone-of-voice og med Heymats identitet. Heymat gjorde designarbeidet mens vi arbeidet med struktur og tekst. Resultatet ble plattformen «Hi! We are Heymat», og skal bidra til forståelse av merkevaren internt i organisasjonen for å sørge for forankring mellom ønsket identitet og alle ledd i driften.

Vi er svært takknemlige for arbeidet vi har fått gjøre for Heymat, og er veldig spente på tiden fremover. Vi har stor tro på at «en Heymat» blir å finne i mang et hjem på alle kanter av jorda i løpet av ganske kort tid.

 
Figur 3: Utdrag fra Heymats merkevareplatform.

Figur 3: Utdrag fra Heymats merkevareplatform.