Designdrevet strategi for å forankre ny retning
KUNDE
Runde Forsking AS
PROSESSTYPE
– Strategi
RESULTAT
– Prospekt for investorer
– Skissert strategi
– Kvantifisert forretningsmodell
Runde forsking - hvilken retning skal vi ta?
Ytterst i havgapet på Sunnmøre ligger øya Runde og Skandinavias sydligste fuglefjell. Her er Runde Miljøsenter etablert med mål om å imøtekomme behovet for forsking og turisme på øya (se figur 1). Etter hvert som mangfoldet av arbeidsoppgaver til organisasjonen har vokst, har det blitt behov for en rendyrking av forskningsaktiviteten. Runde Forsking ble skilt ut og vi i Brand Valley ble hyret inn for å styrke organisasjonen gjennom å utvikle strategien i samarbeid med involverte interessenter.
Figur 1: Runde Miljøsenteer (foto: klienten).
Konseptet “økosystemet Runde”
Gjennom tett samarbeid med de ansatte, styret og samarbeidspartnere fikk vi innsikten vi trengte for å utvikle mulige strategiske retninger for Runde Forsking.
Et viktig holdepunkt underveis i prosessen var Runde som et sårbart økosystem og bærekraftansvaret dette medbringer. Lokasjonen er unik og av interesse for både næringsliv og forskningsmiljø.
Det endelige konseptet kan beskrives som «økosystem Runde». Den første iterasjonen hadde fem pilarer: Fisken som gyter, ulike vannforhold møtes, fugl som lever av fisken, næring som lever av havet og bærekraftig reiseliv (se figur 2). I tråd med drivere innenfor sirkulærøkonomien ble næringslivet satt inn som endel økosystemet. I neste iterasjon ble dette forenklet til «Økosystem Runde» som består av fugl, fisk og menneskelig aktivitet.
Figur 2: Prosesstegning av økosystem Runde. En enkel visualisering kan bidra til bedre forståelse av problemstillingen
For å dekke kompetansebehovet for å forstå økosystemet Runde er det mange miljø som må trekkes inn. Rollen til Forskningsstasjonen på Runde er derfor å være en tilrettelegger for FoU miljø som kan bidra til å forstå det unike samspillet mellom fugl og fisk. Runde Forsking kan dermed være viktig bidragsyter til bærekraftig utvikling med hensyn til liv tilknytta kystområdene våre.
Nå som ny strategisk retning var lagt, sammenfattet vi arbeidet i et prospekt for investorer og andre interessenter. Innholdet i prospektet er en presentasjon av strategien, forretningskonseptet, kvantifisert forretningsmodell og handlingsplan for tida framover.
Figur 3: Runde (foto: klienten)
Visualisering i strategiarbeidet
Helhetsperspektivet er sentralt når man ser på et økosystem, noe som kan være utfordrende fra et forskningsperspektiv da man i forskning må gå i dybden. Ved hjelp av visualisering fikk vi en felles forståelse av hva økosystem Runde er og hvilken retning Runde Forsking burde ta. Visualiseringen var essensielt for å utvikle strategien.
“Brand Valley fikk i oppdrag å utarbeide «prospekt Runde» som en bærekraftig forskingslokasjon. Runde Miljøsenter var ved et veiskille m.t.p korleis ta selskapet inn i framtida. Brand Valley fasiliterte prosessen med å modellere forretningen, gjennom workshops, visualisering og systematisk dokumentasjon av funnene. Dette var en nyttig øvelse som samlet ansatte, styre og eiere til en felles strategi. Vi anbefaler Brand Valley og måten de fasiliterer prosjekt på.”
Takk til Runde Forsking for et godt samarbeid og svært spennende bærekraftprosjekt!