KUNDE/MERKE
Stiftelsen Dam

TYPE PROSESS
– Merkevarebygging
– Kollaborativ idégenerering

ANTALL ORGANISASJONER INVOLVERT
38

RESULTAT
Nytt navn = mer engasjement fra medlemmene

Prosessen som ble fasilitert av Brand Valley, har gitt oss nye og forskjellige tilnærminger og førte til slutt til et nytt navn som vi er veldig fornøyd med. Dette har fått udelt tilslutning fra våre medlemsorganisasjoner. Brand Valley har vært en god diskusjonspartner. Prosessen og det nye navnet har ført til et tettere forhold mellom medlemsorganisasjonene og oss. Prosjektet er utvilsomt en suksesshistorie.
— Hege Bjørnsdatter Braaten, Kommunikasjonssjef, Stiftelsen Dam

IMG_9252.jpg
IMG_9236.jpeg
IMG_1118.jpg

ET NAVN SKAPT AV MEDLEMMENE

Kunde

Stiftelsen Dam (tidligere ExtraStiftelsen) bidrar til å realisere prosjekter og forskning innen fysisk og mental helse, mestring og livskvalitet. Stiftelsen har 38 medlemsorganisasjoner og støtter prosjekter fra små, lokale aktiviteter ledet av ildsjeler og til forskningsprosjekter på verdensnivå. Siden begynnelsen i 1993 har Stiftelsen Dam fordelt 4 milliarder kroner til frivillig helsearbeid over hele landet.

Mål

Gi organisasjonen et nytt navn. Stiftelsen Dam ville skape tettere bånd til de 38 medlemsorganisasjonene, og navnet måtte derfor gjenspeile holdningene og synspunktene til alle interessegruppene. Før navneprosjektet hadde Brand Valley vært involvert i utviklingen av organisasjonens merkevarestrategi og visuelle identitet. Stiftelsen Dam ville bygge videre på denne investeringen da de utviklet det nye navnet.

Kontekst

Det tidligere navnet til Stiftelsen Dam, ExtraStiftelsen, gjenspeilet lotteriet som var stiftelsens inntektskilde. Da spillet ble overført til Norsk Tipping i 2016, mottok ExtraStiftelsen en andel av Norsk Tippings inntekter istedenfor fra ett spesifikt spill. Dette skapte behov for et nytt navn til stiftelsen. Samtidig oppsto det et behov for større bevissthet rundt organisasjonen og mindre kostnader til kommunikasjon, siden pengene skulle gå til veldedige formål.

Tilnærming

Den valgte tilnærmingen var å engasjere nøkkelmedlemmer i en samarbeidsprosess der medlemmene kom med navneforslag. Stiftelsen Dam har en rekke ulike medlemmer, inklusive organisasjoner som jobber for likestilling for mennesker med synshemming, fysiske handikap og så videre. Workshopen måtte dermed være inkluderende og gi rom for deltakelse med andre hjelpemidler enn de vanlige i en workshop.

Vi designet en workshop med en innledning der deltakerne fikk spørsmål som hjalp dem i forberedelsene. Siden de gjorde dette på egen hånd, kunne de arbeide i eget tempo, og dette ga dem fordelen av å kickstarte idégenereringen (idémyldringen) før vi møttes. I workshopen designet vi idémyldringsprosessen for å inkludere forskjellige sanser. Vi brukte tredimensjonale objekter som både var synlige og kunne føles, og musikk. Antallet ideer gruppen kom med etter en tre timers økt, var imponerende. Ut fra flere hundre ulike navneideer identifiserte vi så tre potensielle navnekandidater. 

Etter workshopen jobbet vi videre med kunden og fortsatte forskningen, og til slutt endte vi opp med ett av de foreslåtte navnealternativene – Stiftelsen Dam.

IMG_4573.jpg
IMG_4574.jpg
IMG_4578.jpg

Resultat

Navnet Stiftelsen Dam spiller på et norsk folkeeventyr utgitt av Peter Christen Asbjørnsen og Jørgen Moe, 1841-1844, om fuglen Dam. Denne fuglen redder den yngste av tolv kongssønner fra en borg ute på en øy. I dette folkeeventyret er fuglen Dam den som «skal hjelpe deg videre», og dette gjenspeiler nøyaktig stiftelsens rolle. For stiftelsen er navnet også et akronym for Deltakelse, Aktivitet og Mestring. Disse ordene representerer de ulike fasettene av stiftelsen og er de tre nøkkelordene alle de 38 medlemsorganisasjonene skal forholde seg til.

Stiftelsen Dam er et navn med innflytelse og styrke. Det gir vinger både til dem som søker om midler og selve stiftelsen. Samtidig har navnet røtter i norsk tradisjon og arv. Da navnet ble lansert, var det viktig for Stiftelsen Dam at medlemsorganisasjonene tok eierskap til dette. Medlemmene tok aktivt del i å bygge merkevaren.

Vi takker vår kunde Stiftelsen Dam for et spennende prosjekt!




2430787490.jpg
Hugsar du,
då du sat
i fjørhamen
til fugl Dam og
tviheldt deg
med blåe nevar?
For du sat der ein gong.
Sidan gjeng du
og ventar
på vengesusen
til denne fuglen,
at han skal koma
og letta og bera deg.
— Et dikt om fuglen Dam skrevet av den norske dikteren Olav H. Hauge (1908-1994).
 


Andre prosjekter for Stiftelsen DAM:

  • Reposisjonering av ExtraStiftelsens merkevare (2014)

  • ExtraStiftelsens visuelle identitet (2015)

  • Design for LevVel (2016)


Les andre kundehistorier her.